måndag 17 december 2012

IVF uppmärksammas

Hej alla fina bloggläsare,

jag blir så glad varje gång IVF tas upp i media, tidningar och tv. För att synliggöra problemet och "underlätta" för oss som vill kunna berätta om vår IVF-behandling. Många, många människor har ju inte en aaaaaning om vad vi går igenom, eller hur vi kämpar för att "skaffa barn".

Jag fastnade framför en intessant dokumenär i helgen. "Barnlös i Bengali" hette den. Den berörde IVF-problematiken för ett antal par i Bengali. Även adoptioner & surrogatmammors liv berördes. I dessa länder (indien, bengali mfl)  är det en stor skam att inte få barn bums efter bröllopet. Har det gått nåt eller några år så förskjuts kvinnan från familjen som oduglig, fast problemet kanske ligger hos mannen...

En intressant fråga som ställdes under programmets gång var: "Hur kan det komma sig att folkrika länder som Kina och Indien har flest antal IVF kliniker i världen???"

Programmet gick på tv 11, som ingår i de flesta kabelpaket. Se det gärna.


Sedan läste jag en artikel i senaste MAMA, om Pernilla & Dregens väntade bebis. EN IVF-bebis :-) Underbart att hon/dom går ut med att även kändisar" behöver hjälp på traven". TACK Pernilla för en jättebra artikel. Du har upplevt samma bottenlösa sorg, förtvivlan, längtan, oro och smärta som vi andra kämpande IVF-systrar. Tack för att du satte orden på papper så fler kan förstå!

Här sitter jag i v 18 (17+2) och fattar fortfarande inte att vi väntar barn. Känner mig lika barnlös som innan vårt plus.

Kanske kan RUL nästa vecka få mig att fatta???

Kram Ninna

2 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Sökte och kom fram till att programmet heter "Barnlös i Bangalen". (Det är nog Bangladesh du menar när du skriver bengali. Bengali är språket.)

    SvaraRadera
  2. Programmet går i repris i morgon kl10:00 om någon är intresserad. Jag ska spela in det och se senare.

    SvaraRadera